
Proč se do toho firmy tak hrnou?
AI momentálně zažívá neskutečný boom – od generativních modelů, které vytvářejí obrazy či texty na požádání, až po nástroje schopné analyzovat a interpretovat obrovské množství dat. Je tak lákavé využít právě Super Bowl, nejvýznamnější televizní událost v USA (a jednou z největších na světě), jako gigantické pódium, kde se mohou AI technologie ukázat v plné parádě.
Místo upoutávek na připravované filmy a seriály ze studií či streamovacích platforem uvidíme letos méně známých tváří i značek. Proč se Hollywood stahuje? Důvodů je víc. Částečně je to dozvuk pandemie, ale velkou roli hrály také stávky scenáristů a herců v roce 2023. Ti se obávají, že by je AI v budoucnu mohla připravit o významnou část práce a příjmů. A tak se mnoho projektů i rozpočtů „přibrzdilo“, což se projeví právě i v menším množství reklam na obří filmové novinky.
Tradiční značky vycouvaly
Zatímco AI projekty vidí v Super Bowlu příležitost, některé tradiční značky vycouvaly. Pojišťovna State Farm například zrušila dvě zaplacená reklamní místa po nedávných požárech v Los Angeles, čímž se Foxu uvolnilo okolo 10 slotů pro jiné zájemce. Výsledkem je rekordní cena za 30 vteřin vysílacího času a rostoucí poptávka po těchto lukrativních spotech.
Naskýtá se však otázka – Bude to jen bublina? Vzpomeňme si na rok 2022, kdy Super Bowl ovládly kryptoměnové firmy. Například reklama Crypto.com byla jedním z nejvýraznějších momentů Super Bowlu 2022. Hlavní tváří reklamy byl LeBron James, který v ní hovořil se svou mladší verzí o budoucnosti a o tom, že „štěstí přeje odvážným“ („Fortune favors the brave“). Tento slogan byl součástí širší marketingové kampaně Crypto.com.
A podobných reklamních bloků plných burz, peněženek a sloganů lákajících diváky do „krypto světa“ jsme viděli spoustu. Jenže o rok později jako by se po kryptu na Super Bowlu slehla zem. Může se totéž stát i s AI? Je dost dobře možné, že příští rok bude téma úplně jiné – nebo se AI reklamy posunou do nějaké sofistikovanější fáze.
Přichází AI revoluce, nebo jen další módní vlna?
Letošní Super Bowl LIX bude rozhodně jiný než ty předchozí. AI téma je teď nesmírně populární, a tak se inzerenti předhánějí, kdo přijde s nejkreativnější (a zároveň nejdražší) reklamou. Jestli je to ale začátek dlouhodobého trendu, nebo jen krátkodobý „hype“, to ukážou až následující měsíce či roky.
Jisté je, že Hollywood se tentokrát drží více zpátky a dává tak prostor technologickým společnostem, které chtějí pomocí AI změnit svět – nebo to alespoň slibují. Jak to celé dopadne a jestli to divákům nepoleze krkem, uvidíme už brzy.
Sledujte NFL s českým komentářem
Super Bowl LIX můžete sledovat na svých obrazovkách již v pondělí 10. února od 0:30 hod a to i s českým komentářem díky Nova Sport a portálu NFL.cz. Letos poprvé si můžete užít také živé studio NFL na Nova Sport v Hard Rock Café. Na místě budou hvězdní hosté jako Lukáš Krpálek, Tomáš Vaclík, Jiří Ježek, Filip Ondrášek a další. Připraven je i další doprovodný program a večer vyvrcholí sledováním samotného Superbowlu i s tradičním studiem z Barrandova.